onsdag den 12. marts 2014

Stemningsbilleder fra Aalborg klubben

For nyligt besøgte jeg H0 klubben i Aalborg på en dag, hvor klubben havde planlagt køreplanskørsel. 

Der var planlagt 1-2 kørsler alt afhængigt af antal deltagere. 

Klubben råder over et stort lokale på ca. 100 m2, som virkelig er udnyttet til mindste detalje. Der er plads til både DSB hoved og sidebane samt privatbaner. 

Jeg selv passede både Nørresundby station samt jobbet som rangist på Frederikshavn station. Dog var det i 2 forskellige køreplaner. Derudover kørte jeg nogle både store og mindre tog. Det mindre var det lille godstog som vist på billedet nedenfor.


Jeg kan kun sige positive ord om både forhold og personer i klubben. Flere er også medlem af FREMO. 

Besøg klubbens hjemmeside her: http://www.h0-aalborg.dk/







tirsdag den 31. december 2013

Industri sidespor - Nyt spændende projekt

Så er de første moduler teknisk færdige. Både sporskifter, strøm til skinner og polarisering af hjertestykker virker perfekt. Det bliver et godt nytår . Også et rigtigt godt nytår til alle mine faste følgere.

Hvert modul er 1 meter på den længste led og 50 cm i gavlen.









mandag den 16. december 2013

Støt op om Lokomotivet

Så er det snart jul og for de fleste af os, glæder vi os til at se de pakker vi "selv" har købt til modeljernbanen. Rigtigt mange af dem og måden vi udarbejder vores baner på, får vi inspiration fra andre og blade o.l.

Personligt vil jeg gerne opfordre til at støtte op om bladet "Lokomotivet". Det er et rigtigt godt blad, hvor jeg gang på gang glæder mig til at læse om artikler til banen og andet interessant stof.

Jeg har ingen aktier eller bliver ikke betalt for at skrive dette indlæg om bladet, men jeg vil savne det hvis det ikke kan fortsætte.

Så derfor støt op om bladet ved at tegne abonnement. Det er så lidt penge om året i forhold til hvad vi ellers bruger på lokomotiver og vogne.

Læs også andre folks mening om bladet på http://sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/det-nye-nr-af-lokomotivet-nr-114

500 kr. inden 15 januar til;
Tog på Tryk
c/o Torben Andersen 
Odensevej 124, 2. tv
4700 Næstved
Netbank; 9570 1025 1605


fredag den 8. november 2013

Dansk panser på skinnerne

Så er vi nået til at gå igang med at male den seneste vogn fra Roco, hvor der er en Leopard 1 på en Slmmps vogn.

JeKd100 har fanget en optagelse i Kolding, hvor en Leopard 1 skal flyttes til en Slmmps vogn. Den skal doneres til jernbanemuseet i Odense.




Rocos udgave er desværre malet meget lysegrøn, hvilket kan ses på billedet herunder. Det kan man heldigvis gøre noget ved. Så nu skal den afdækkes og males i en mere militærgrøn farve.
Der følger flere billeder når jeg går igang med malerarbejdet.




onsdag den 30. oktober 2013

Stoholm FREMO træf

En gruppe FREMO folk fra både Tyskland og Danmark afholdte et træf i Stoholm ved Viborg, hvor vi benyttede vores FREMO moduler. Træffet var arrangeret af lokale kræfter i Danmark og havde som sådan ikke noget med FREMO organisationen at gøre.

Det var første gang at offentligheden kunne se et træf blive afholdt i FREMO ånden. Og selvom det ikke var et officielt træf, var det arrangeret på samme  måde.

HUSK at trykke på mine reklamer hvis i synes om min blog :-)

Nedenfor er nogle stemningsbilleder fra træffet, som jeg håber i synes om.

Hilsen Jan





















søndag den 20. oktober 2013

Weinert krog på F maskinen

For at fuldende F maskinen, skal der naturligvis monteres krog og bremseslanger på lokomotivet.
Jeg har valgt at købe Weinerts udgave, der ligner den rigtige krog rigtigt meget. Dette er for at få et bedre udseende af lokomotivet samt at kunne afkoble lettere.
Derudover har jeg monteret bremseslanger både foran og bagpå.

Husk at gå trykke på mine reklamer, hvis du synes godt om min side :-)

Hilsen Jan





torsdag den 17. oktober 2013

Hvid baggrund til armsignaler

I min stræben efter at få stationen så korrekt som muligt og samtidigt få brugerne af stationen på vores træf, til at kunne se signalerne, har jeg lavet nogle hjemmelavede trækonstruktioner som baggrunde til arm signalerne på Lystrup Station. Lystrup Station har altid haft arm signaler jf. DSB tegninger. Der er først kommet daglyssignaler efter at Grenå banen blev ændret til nærbane i 1979.

Nok om det. Grunden til at der skal hvid baggrund bag signalerne er pga. sigtbarheden og visningen af signalet overfor lokomotivføreren. Det kan være svært at se et signal med en mørk baggrund, når der ikke er lys i signalet, hvilket der først kom om aftenen. Derfor lavede DSB en baggrund med hvidmalede planker, der kunne give lokomotivføreren en bedre mulighed for at se signal stillingen i dagslys.

Jeg har fundet billedet på en anden blogspot, hvilket jeg linker til herunder.

DSB armsignal med træ konstruktion som baggrund



Billede lånt hos: http://togtid.blogspot.dk/2010/02/nu-og-da.html