fredag den 25. februar 2011

Kontrolpult opstart og læring.

Efter en tid med lidt for meget arbejde, er jeg igen klar med lidt nyt om banen. Jeg har fået set forskellige artikler igennem, som jeg har fået fra bla. Mads B i Fremo Østjylland. Det er et kapitel fra Ib Nielsen – DSB Relæsikringsanlæg 1959-1961. Iøvrigt et meget inspirerende materiale som jeg har fundet på denne hjemmeside. Det har været lidt af et tegnearbejde at få det hele til at passe og det er da også kun første udkast, men det skal nok komme i mål. Når jeg implementerer I-signalerne, skal jeg samtidigt have afstemt nogle afhængigheder når sporvejen brydes til spor 1 og 2. F.eks. når man åbner sporskiftet til spor 3, skal signalet falde i begge ender på rød, så der ikke kommer trafik ind på stationen, idet der højst sandsynligt foregår rangering på stationen.






Betjening af Lystrup


Ringene nederst på tegningen skal være omskiftere til sporskifterne og transversalerne på Lystrup Station.
I-signaler
Jeg har tidligere haft et indlæg hvor jeg har beskrevet sikringsanlægget med ud og indkørselssignaler. Efter en grundig research har jeg fravalgt at have udkørselssignaler på Lystrup Station, idet dette først blev indført i 1980. Derfor skal jeg selv styre tog afgangene med  spejlægget. Dette vil jeg beskrive i et senere indlæg.
Nedenfor har jeg indsat et foto fra det kapitel i Ib Nielsens Sikringsanlæg, hvor man kan se hvordan en mindre landstation blev betjent i 1950.



Ingen kommentarer: