Da jeg besøgte Store byttedag i Skørring forrige weekend, stødte jeg på www.niceled.dk - De havde netop det jeg søgte. Nogle fine små dioder, der var så små og flade at de kunne være inde i førehuset på en MR sæt. Desuden havde de egenskaben at have varm hvide dioder der også kunne skifte til rødt lys. Jeg havde forinden dette afprøvet forskellige 3 millimeter dioder, men de var alt for klodsede og kunne heller ikke skifte farve.
Nu er jeg så gået igang med at sætte dioder sammen, så de passer ind i førehuset. Der skal selvfølgelig nogle justeringer til, men essensen er der og lyset virker.
Historie
Lystrup station blev først i 1979 betjent af DSBs nyindkøbte MR sæt, da Grenåbanen officelt overgik fra sidebane til nærbane. Det førte også til at stationerne blev ubetjente og at signaler osv. var fjernbetjente. En ny æra var begyndt.
I 1970'erne afprøvede DSB flere forskellige typer materiel på sidebanerne heriblandt et par af de tyske prototypetogsæt VT628.
Valget faldt på en dansk udgave af VT628, hvor førerummet blev ændret en smule og der kom en bedre aptering. Desuden blev toget gennemført med DSBs designbemaling, som det ses herunder.
Kørsel
Jeg skal naturligvis også have mulighed for at køre epoke IV, så derfor har jeg indkøbt disse noget aldrende Lima togsæt. Motorene er ikke for gode og strømoptagende er også dårlige, men vognene er rimeligt pæne.
Herunder har jeg samlet dioderne til test, før jeg limer dioderne fast til glasset. Dioderne er meget små og er ikke særligt nemme at håndtere. se den lille diode på denne hjemmeside. www.niceled.dk
Jeg afprøver om dioderne lyser korrekt før jeg montere overdelen igen. Det er vigtigt for mig at toget lyser rødt bagud som det ses herunder.
Hjul
Lima har påmonteret nogle rigtigt højflangede hjul fra fabrikkens side i tidernes morgen, da dette togsæt blev udgivet. Dette stemmer ikke overens med nutidens kvalitet og hjulene har for høj flange til at køre på Tilligs Elite skinner. Her kan højst køre hjul med Nem norm. Derfor er der også lige et projekt med udskiftning af hjul på vognene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar